تایمر های آنالوگ هانیانگ

تایمر های آنالوگ هانیانگ

تایمر(Timer) آنالوگ هانیانگ چیست؟

اجازه دهید قبل از هر چیز نحوه عملکرد تایمر را در مقایسه با عملیاتی که رله انجام می دهد، بررسی کنیم . عملکرد رله به این صورت است که رله در زمان اعمال ولتاژ به سیم پیچ (هسته) ، کنتاکت ها را تغییر داده و سیگنال خروجی را ارسال می کند. در مقابل عملکرد رله ، عملکرد تایمر به گونه ای است که در هنگام دریافت سیگنال ورودی توسط تایمر، واحد زمانبندی آن شروع به اندازه گیری زمان می کند ، هنگامی که زمان از پیش تعیین شده به پایان رسید ، تایمر کنتاکت ها را تغییر داده و یک سیگنال خروجی ارسال می کند.
تایمرها با رله ها متفاوت هستند زیرا تایمر ها عنصر زمان را به سیگنال های خروجی اضافه می کنند . از نمودار زمانبندی می توان برای نشان دادن عملکرد تایمر و رله به شرح زیر استفاده کرد .

تفاوت تایمر و رله هانیانگ

فرآیند (پروسه) زمانی تایمر آنالوگ هانیانگ

 

فرایند زمانی تایمر آنالوگ هانیانگ

محور عمودی : وضعیت عملکرد ON / OFF
محور افقی : پروسه فرآیند زمانی
نکته : از نحوه خواندن و نوشتن چارت زمانبندی و یادگیری آن اطمینان حاصل کنید زیرا از آنها برای نمایش تغییرات وضعیت عملکرد تایمر و سایر دیوایس های کنترلی استفاده می شود.
بیایید تا نحوه استفاده از تایمر در اتوماسیون صنعتی را در خط تولید یک کارخانه بررسی کنیم .

استفاده از تایمر آنالوگ هانیانگ

شکل فوق فرآیندی را نشان می دهد که در آن آب در بطری های خالی که از نوار نقاله پایین می آید پر می شود ، مقدار پر شدن با کنترل زمان باز و بسته شدن شیر با استفاده از تایمر تنظیم می شود . همچنین در انواع مختلف ماشین آلات فرآیند و خطوط تولید استفاده می شود به عنوان مثال تنظیم زمان دستگاه پرس یا زمان هم زدن مخلوط کن.
روش (mode ( عملکرد به نحوه روشن و خاموش شدن سیگنال خروجی در زمان رسیدن به زمان از پیش تنظیم ( از پیش تعیین شده ) اشاره دارد.
چهار حالت عملکرد اصلی برای تایمر وجود دارد که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد ، در بین این چهار مد عملکرد اصلی ، عملیات ON-DELAY ( تاخیر در وصل ) در اکثر موارد مورد استفاده کاربرمی باشد ، برخی از مدلهای تایمر مجهزبه 10 نوع و یا بیشتر از مدهای عملکردی هستند .
در مواردی که چنین حالتهای عملیاتی متعددی وجود دارد ، می توان آنها را با استفاده DIP سوئیچها یا سوییچهای انتخابی تغییر داد.
حالتهای مختلف عملکردی مانند : on – delay / off- delay / flicker/ interval و غیره وجود دارد.

حالت های مختلف عملکردی در تایمر های آنالوگ هانیانگ

حالت های عملکرد تایمر آنالوگ هانیانگ

delay ……..عملکرد تاخیر در وصل
Off-delay……… عملکرد تاخیر در قطع
Flicker…………..عملکرد چشمک زن
Interval………..عملکرد وقفه یا اینتروال ( فاصله روشن و خاموش شدن )

 

عملکرد تاخیر در وصل (On-delay) در تایمر های آنالوگ هانیانگ

با عملکرد تاخیر در وصل ( تاخیر در روشن شدن) ، تایمر ورودی را دریافت کرده سپس با سوئیچینگ کردن کنتاکت های تایمر پس از یک تاخیر زمانی تعیین شده سیگنال خروجی صادر می شود. از این نام به این دلیل استفاده می شود که بین دریافت سیگنال ورودی (روشن شدن ) و ارسال سیگنال خروجی تاخیری وجود دارد.

عملکرد on delay در تایمر آنالوگ هانیانگ

عملیات تاخیر دروصل ( on-delay) حالت عملکردی است که اغلب برای ماشین های خودکار استفاده می شود.
یک مثال کاربردی برای عملیات تاخیر در وصل ON-Delay در زیر نشان داده شده است.هنگام فشار دادن کلید (دکمه) علائم راهنمایی و رانندگی ، رنگ نور پس از زمان تعیین شده از قرمز به سبز تبدیل می شود.

on delay

یک مثال دیگر از عملکرد تایمر در شکل زیر نشان داده شده است. شکل زیر خط تولید بسته بندی پودینگ را نشان می دهد. در این فرآیند یک ورق برای پوشانده شدن یک فنجان پر از پودینگ بر روی فنجان چسبانده می شود و مواد اضافی ورق پانچ می شود. وقتی که فنجان با ورق پوشانده شد توسط یک سنسور (حسگر) تشخیص داده می شود و پس از آن پانچر 3 ثانیه اجرا می شود.

on delay timer

عملکرد تاخیر در قطع (Off-delay) در تایمرهای آنالوگ هانیانگ

با عملکرد تاخیر در قطع ( تاخیر در خاموش شدن ) خروجی همزمان با ورودی روشن می شود و پس از خاموش شدن کنتاکت تایمر پس از پایان زمان تنظیم شده خروجی را خاموش می کند. زمان تنظیم شده از زمان خاموش شدن ورودی محاسبه می شود. این نام به این دلیل استفاده می شود که بین خاموش شدن ورودی و خاموش شدن خروجی ( قطع ارسال سیگنال خروجی ) تاخیر وجود دارد.

off delay timer

مثالهای کاربردی برای عملیات تاخیر در قطع
• یکی از کاربرد های این نوع عملکرد در خودرو استفاده می شود به این صورت که چراغ داخلی خودرو به طور خودکار برای رانندگانی که قصد سوار شدن به خودرو را دارند برای مدتی مشخص ( از پیش تعیین شده ) روشن می ماند.

off delay timer

  • مثالی دیگر ازکاربرد این مد عملکرد در تایمر در شکل زیر نشان داده شده است که در آن فن یک دقیقه پس از خاموش سوئیچ ( کلید) متوقف می شود.

off delay timer 3

حالت عملکردی Flicker در تایمر آنالوگ هانیانگ

با استفاده از عملکرد فلیکر ( چشمک زن ) یک خروجی در زمان تعیین شده پس از دریافت ورودی بصورت مکرر روشن و خاموش می شود.

flicker

مثالهای کاربردی برای عملیات فلیکر:

• چشمه در 2 دقیقه بطور مداوم جت می گیرد ( فوران می کند ) و متوقف می شود.

flicker2

هنگامی که یک محصول در خط تولید کارخانه نامطلوب ( معیوب) تشخیص داده شود لامپ چشمک می زند تا به اپراتور اطلاع دهد . هنگامی که کالاهای معیوب توسط سنسورهای فوتو الکتریک هانیانگ تشخیص داده می شوند ، خروجی تایمر on/off ( روشن / خاموش شدن) را در یک فاصله خاص تکرار می کند و لامپ چشمک می زند.
توجه: حالت های عملیاتی ( مد های عملکردی ) موجود با توجه به مدل تایمر متفاوت است.

flicker3

فاصله زمانی یا وقفه (Interval) در تایمر آنالوگ شرکت هانیانگ

با استفاده از عملکرد اینتروال ( فاصله زمانی) خروجی همزمان با ورودی روشن می شود و سپس خروجی برای یک فاصله زمانی از پیش تعیین شده روشن می ماند.

interval

مثالی کاربردی برای مد عملکردی اینتروال:

  • عملیات پس از قرار دادن سکه به مدت 5 دقیقه ادامه دارد.

interval2

  • هوا را برای مدت معینی دفع می کند تا گردوغبار سطح سنسور فوتوالکتریک از بین برود. به محض اینکه سنسور فوتوالکتریک قطعه کار را تشخیص داد کمپرسور هوا از پیش تعیین شده شروع به کار می کند.

interval3

این مطلب ادامه دارد …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *